انجمن بازاریابی آمریکا، تعریفی کاملا حقوقی و ایستا از برند ارائه میکند و برای برند تنها موجودیتی فیزیکی قائل است: «یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر خصیصه دیگری که کالا یا خدمات یک فروشنده را از کالاها یا خدمات دیگر فروشندهها متمایز میکند.» این نگاه به برند نگاهی مادی و فیزیکی است و چون این طرز تلقی نشاندهنده قدرت نهفته برند در تاثیرگذاری بر ذهن افراد نیست، نمیتواند تعریف کامل و جامعی باشد میتوان گفت این تعریف، تعریفی نسبتا ایستا و قدیمی است. موسسه رسمی بازاریابی بریتانیا تعریفی ورای رویکرد ایستا به برند ارائه میکند و رابطهای بین کالا یا خدمات و عکسالعمل مشتری، برقرار میکند: «برند، مجموعه ویژگیهای فیزیکی محصول یا خدمات به همراه باورها و انتظاراتی است که در مورد آن وجود دارد؛ ترکیبی منحصربهفرد است که اسم یا لوگوی آن محصول یا خدمات را در ذهن مخاطب تداعی میکند». تفکر کنونی، مفهوم برند را رابطهای پویا بین محصول یا خدمت و مشتری قلمداد میکند. مفهوم برند که در گذشته تنها توسط تولیدکنندگان تعریف میشد، اکنون به وسیله مشتری تعریف میشود. یعنی یک برند عمدتا در مورد ادراک مصرفکننده یا مشتری از محصول یا خدمت است، نه صرفا آنچه یک کارخانهدار تولید میکند یا خدمتی که یک شرکت ارائه میدهد. برند، اثری است که نام شما یا سازمان شما بر ذهن مشتری میگذارد و در نهایت آن احساسی است که در فرد پس از شنیدن یک نام به وجود میآید. برند، تصویر مشخص و جایگاهی است که شما به عنوان سازمان، محصول، خدمت یا یک فرد در ذهن مشتری به خود اختصاص میدهید. یک برند تنها در ذهن افراد وجود دارد. برندها، تصاویری در ذهن مشتری به وجود آورده و الگوهای رفتاری مشخصی را در آنها ایجاد میکنند. برندسازی شامل مجموعه تکنیکهایی است که هدف آنها حصول اطمینان از ادراک یک کالا یا یک خدمت به طور مطلوب است. این کار، عملی فریبکارانه نیست، بلکه منسجم کردن ادراک افراد نسبت به یک محصول یا خدمت و برجستهکردن آن در ذهن افراد است. آنچه عرضه میشود باید بر اساس دلایل منطقی و بر پایه نقاط قوت واقعی محصول یا خدمت باشد. یک برند تنها در صورتی میتواند به ذهن و تخیل مشتریان راه یابد که بتواند با مشتریان رابطهای عاطفی برقرار کند. یک برند موفق باید به گونهای عرضه شود که در نظر مشتری، مرتبط، منحصربهفرد، دارای ارزش افزوده و مطابق با نیازهایش باشد. تصویر ایجاد شده از برند در ذهن مخاطب و درک آن از طرف مخاطبان، ارزش برند را تعریف میکند.